Siirry sisältöön

Rattiohjain ei keskitä oikein – Logitech G27 viallinen optinen enkooderi

Logitech G27-peliohjaimen tyyppivika on optisen enkooderin muovipyörän hajoaminen. Se voi aiheuttaa esimerkiksi ratin keskittämisen väärin, jolloin ohjauspyörän keskilinja ei tunnistu oikein. Toisin sanoen ratti on vinossa vaikka auto kulkee suoraan, aivan kuin olisi ajettu reunakiveykseen, kanttariin tai nääs, rotvallin reunaan, niin että "päähine on irronnut päästä". Optisen enkooderin voi yrittää korjata itse tai vaihtaa se suosiolla uuteen muoviseen tai messinkiseen varaosaan. Saatavilla on myös valmiita mallinnustiedostoja 3D-tulostusta varten. Huomaa että optisesta enkooderista on 30/60-reikäiset versiot erikseen.

Kokeilin joskus kauan-kauan sitten (https://luddiitti.fi/blog/2016/12/) korjata enkooderin, mutta silloin verrattain tuhdisti levitetty pikaliima levisi kuin elanto ja tukki reiät, joiden kautta ohjain tunnistaa ratin pyörityksen. Toimimaton ratti pääsi kavereineen varaston lepoon, mutta eräänä syyskuun vapaana viikonloppuna kuluvaa vuotta 2021 kaivoin setin ullakolta ja tartuin toimeen.

Purkutoimenpiteiden jälkeen meni toinen ilta pikaliiman poistoon enkooderista ja sen ympäristöstä asetonilla (kynsilakan poistoaine), talouspaperilla, tylsällä skalpellilla ja nuppineulalla. Seuraavana päivänä oli vuorossa epoksiliiman ja rosteriprikkojen osto ynnä laitteen kasaus.

Purku- ja kasausohjeita löytyy netistä yllinkyllin, joten en sellaisia alkanut tähän lisäämään.

Mutta, summa summarum, ratti toimii ja näillä mennään.

Joka paikkaan levinnyt pikaliima on höyrystynyt (?) myös muihin komponentteihin
Optinen enkooderi on täynnä levinnyttä pikaliimaa
Enkooderin akselin ulkohalkaisija on likimain sama, kuin M5-prikan sisähalkaisija, eli noin 5,3mm
Epoksi, prikat ja putsattu enkooderi. Prikkoja olisi saanut yksittäinkin, mutta pussit oli loppu, joten otin pakkauksen
Prikalla eheytetty enkooderi on akselilla ja optisen lukijan piirilevy on kiinnitetty paikalleen
Piirilevy paikalleen ja piuhat kiinni
Viimeiset ruuvit kiinni ja kovaa ajoa!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *