Siirry sisältöön

IrfanView on pitkään ollut yksi suosituimmista ilmaisista kuvankatselu- ja kuvankäsittelyohjelmista Windows-käyttöjärjestelmille. Kehittäjä Irfan Skiljanin luoma ohjelma on saatavilla jo 1990-luvun puolivälistä lähtien, ja sen suosio perustuu sen nopeuteen, monipuolisuuteen ja helppokäyttöisyyteen.

Kevyt mutta voimakas

IrfanView on tunnettu minimalistisesta käyttöliittymästään, joka mahdollistaa ohjelman nopean käynnistyksen ja kuvien käsittelyn ilman suurta muistinkäyttöä. Ohjelma tukee lukuisia tiedostomuotoja, mukaan lukien kuvat, äänitiedostot ja videoleikkeet, mikä tekee siitä monikäyttöisen työkalun erilaisiin multimedia tarpeisiin.

Irfanview käyttöliittymä
Irfanview käyttöliittymä

Muokkausominaisuudet

Vaikka IrfanView on ensisijaisesti kuvankatseluohjelma, se tarjoaa myös kattavat kuvankäsittelyominaisuudet. Käyttäjät voivat suorittaa perusmuokkauksia, kuten koon muuttaminen, rajaus, kirkkauden ja kontrastin säätö sekä monimutkaisempia toimenpiteitä, kuten värien korjaus ja erilaisten suodattimien käyttö. Lisäksi ohjelma mahdollistaa kuvien joukkokäsittelyn, mikä säästää aikaa suurten kuvamäärien käsittelyssä.

Laajennettavuus

IrfanView'n yksi vahvuuksista on sen laajennettavuus lisäosien avulla. Käyttäjät voivat asentaa lisäosia, jotka tuovat mukanaan lisää toimintoja, kuten uusia tiedostomuotojen tukia tai erikoistuneita kuvankäsittelytoimintoja. Tämä tekee ohjelmasta entistä monipuolisemman työkalun niin amatööreille kuin ammattilaisillekin.

Käyttökohteet ja yhteisö

IrfanView soveltuu erinomaisesti niin arkipäiväiseen kuvien katseluun kuin vaativampaankin kuvankäsittelyyn. Se on suosittu valinta myös digitaalisten taiteilijoiden ja graafisten suunnittelijoiden keskuudessa, jotka arvostavat sen nopeutta ja muokattavuutta. Käyttäjäyhteisö on aktiivinen, ja verkosta löytyy runsaasti ohjeita ja tukimateriaalia ohjelman käyttöön.

Yhteenveto

Kaiken kaikkiaan IrfanView on erinomainen valinta kenelle tahansa, joka etsii tehokasta mutta helppokäyttöistä kuvankäsittelyohjelmaa. Sen pitkä historia ja jatkuva kehitys lupaavat, että ohjelma pysyy relevanttina ja käyttökelpoisena vielä pitkään. Olipa kyseessä sitten valokuvien peruskäsittely tai luova projekti, IrfanView tarjoaa tarvittavat työkalut tehtävän hoitamiseen.

Hyödyllisiä toimintoja/pikakomentoja

Rajaus Ctrl+Y

Värinkorjaus Shift+G

Kuvatehosteet Ctrl-E

Ominaisuudet, hinta ja saatavuus

Ilmainen ei-kaupalliseen käyttöön

Tukee Windows XP, Vista, 7, 8, 10 ja 11

32- ja 64-bittiset versiot

IrfanView kotisivu

Hommasin Xbox Game Passin, kun sain kuukauden ilmaisen jakson uuden koneen oston yhteydessä ja tilaus jäi sitten toistaiseksi voimaan. Mutta enevei, Xboxin game passilla on tullut pelattua sellaisia pelejä, joita muutoin tod.näk. en olisi koskaan ikinä milloinkaan kokeillutkaan. Valikoimassa on mm. PowerWash Simulator, As Dusk Falls ja Pentiment. Aivan loistavia pelejä kaikki edelliset ja ehkä toteutan jotain juttua joskus tulevaisuudessa.

Nostan tähän peliesittelyyn kuitenkin pari muuta peliä. Kaksi seikkailupeliä, joka genrenä on minulle: "ei kiinnosta". Mutta nytpä yllätyin kun metsään lähdin, eikun latasin pelit. Noiden pelaamisesta on jo jokin aika, enkä silloin ottanut kuvakaappauksia, joten tässä olevat kuvat ovat kehittäjien webbisivuilta lainattuja geneeriä markkinakuvia. Tyvärr, pahoittelen, mutta en ollut tuolloin ajatellut kirjoittavani aiheesta mitään, koskaan. Mutta koska ihminen voi harrastaa kognitiivista dissonanssia, niin sinä, hyvä lukija, luet nyt tätä tekstiä.

Seuraavat pelit voidaan luokitella ehkäpä AA-indiepeli-luokkaan, jos ne pitäisi jotenkin lajityypitellä suunnittelun ja toteutuksen budjetin sekä laadun kannalta.

Mielestäni näissä peleissä on osattu luotu erittäin syvä immersio. Tarinankerronta ja vuorovaikutus pelien sisällön kanssa luo syviä tunteita; surua, inhoa, pelkoa, jännitystä ja monia muita tunteita ja reaktioita, mitä ihmisen aivot mantelitumake savuten tuottavat eri tilanteissa. Graafisesti kauniita rupukoneellakin kohtuullisesti pyöriviä teoksia. Aivan mahtavaa!

Hellblade: Senua's Sacrifice on Ninja Theoryn suunnitelema ja 2017 julkaisema toimintaseikkailupeli.

Aika lyhyt tarina, n. 7h, mutta aivan tajuttoman emotionaalisesti toteutettu äänimaailma erityishuomiona. Pelissä sukelletaan mieleltään häiriintyneen kelttisankarittaren, Senuan, mielenmaailmaan. Norjalaista mytologiaa ja kelttitarustoa sotketaan melko vapaalla kädellä hyvinkin mielenkiintoisesti ja jopa häiriintyneesti. Mutta mitä sen on väliä jos tarina toimii. Ja se toimii. Inhoan tasohyppelyitä ja kryptisiä pulmatehtäviä, mutta tässä ne eivät häirinneet jostain ihmeellisestä syystä. Käyttöliittymä oli toimiva. Oma peliaika oli 12 tuntia 47 minuuttia.

Kuvalähde: https://ninjatheory.com/games/

A Plague Tale: Requiem on Asobo Studion suunnittelema ja Focus Entertainmentin 2022 julkaisema toimintaseikkailu- ja hiiviskelypeli.

Amicia and Hugo seikkailevat pelin "A Plague Tale: Innocence" (2019), jatko-osassa. Itse en ekaa osaa ole pelannut, enkä osaa siitä mitään sanoa. Mutta jos tämä osa löi minut ällikällä, niin miksi ei ensimmäinenkin osa. Ei ollut itku kaukana useasti. Ei siksi että peli olisi huono, vaan siksi että tarinankerronta oli niin tunnelmallinen. Siinä missä Red Dead Redemption II:n loppu oli emotionaalisesti niin vaikuttava, etten pystynyt sitä enää sen jälkeen pelaamaan ollenkaan yli vuoteen, ja senkin jälkeen vähän heikosti, niin tässä tapauksessa on varmaan vieläkin vahvempi vaikutus. Eli ns. meni tunteisiin, enkä oikein tiedä hyvällä vai pahalla. Täytyy oikein ihmetellä, miten joku osaa ladata emootiotykin ja laukaista sen niin, että aivojen tunnemaailmaa viedään kuin litran mittaa. Ei tämä ole todellista, mutta… kannattaa kokeilla. Pelin vaikeustasoa voi säätää hyvin vapaasti ja on mielestäni varsin mielekästä. Oma peliaika oli 23 tuntia 24 minuuttia. Sillä saisi keskimääräisesti miltei yhden AMK:n opintopisteen!

Kuvalähde: https://www.asobostudio.com/games/plague-tale-requiem

En halua lätistä enempää, muutta suosittelen aivan ehdottomasti näitä pelaamaan, eikun suorastaan käsken! Mene jo! Ei, mutta vakavasti joskus oman jo itse määritellyn tykkäämisalueen ulkopuolelle kannattaa mennä.

Ja Senuan tarinan jatko-osa tulee game passille: https://www.xbox.com/en-US/games/senuas-saga-hellblade-II!

https://senuassaga.com

oin kevyen PHP-JS-käyttöliittymän kuvien selailuun ja lisäsin kasan kuvia katseltavaksi:

https://luddiitti.fi/AI-kuvat/

Pyysin ChatGPT:tä luomaan abstraktien ajatusten kuvittamista erilaisilla tekstilauseilla: mm. suomalaisiin sananlaskuihin, mytologiaan, peleihin ja tunnettuihin käsitteisiin liittyen.


ChatGPT on tekoälyyn perustuva keskustelurobotti, jonka on kehittänyt OpenAI. Se on suunniteltu ymmärtämään ja tuottamaan luonnollista kieltä, mikä mahdollistaa monipuolisen ja sujuvan keskustelun ihmiskäyttäjien kanssa. ChatGPT perustuu GPT (Generative Pre-trained Transformer) -malliin, joka on syväoppimisen malli. Se on koulutettu valtavalla datamäärällä, joka käsittää kirjoja, artikkeleita ja verkkosivuja, oppien näin ymmärtämään ja tuottamaan tekstiä monenlaisista aiheista.

ChatGPT:tä voidaan käyttää monenlaisiin tarkoituksiin, kuten asiakaspalvelun automatisointiin, opetusavustajana toimimiseen, sisällöntuotantoon ja jopa luovien tekstien, kuten runojen tai tarinoiden, kirjoittamiseen. Sen kyky ymmärtää kontekstia ja tuottaa yhtenäisiä vastauksia tekee siitä hyödyllisen työkalun erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

https://chat.openai.com/

Pyysin Microsoftin Copilottia toteuttamaan pari mielikuvituskuvaa:

Tekoälyn luoma kuvitus luddiitista joen rannalla, mitähän nuo joessa olevat ihmisenkaltaiset häkkyrät ovat?

Kohta on pääsiäinen ja tekoäly näkee sen näin

Ei kahta ilman kolmatta, eli maailmankaikkeus! Huisaa, vai mitä?

HTML5, CSS3 & Javascript

https://luddiitti.fi/Koneenrikkoja/

Yksinkertainen PWA-appi. Toteutettu lähinnä omaksi referenssiksi Javascript-koodista, jossa on käytetty HTML canvas-elementtiä hyväksi datan visualisointiin. Versiosta 0.1 alkaen on tarkoitus kehittää koodia dynaamisemmaksi ja yksinkertaisemmaksi sekä lisätä muita pelillisiä elementtejä.

Toisena tarkoituksena ohjelmalla on myös kuvata erästä tosielämään perustuvaa peli-ideaa, jonka olen halunnut toteuttaa jo muutaman vuoden (>kymmenen) ajan.

Mainittakoon myös, että loin ohjelman perusosan (canvasin täyttö ja tyhjennys, käynnistys- sekä pausenappi) osin ChatGPT:n avulla.

Ostin vajaa vuosi sitten käytetyn järjestelmäkamerarungon. Ongelmana oli se, että näyttöruudun kuva ei kääntynyt oikeinpäin näyttöä käännettäessä. Kuva oli siis ylösalaisin.

Netistä tonkimalla, kuinkas muuten, löysinkin kohtalotovereita. Osa kameraväestä oli avannut asentotunnistimen kuoren ja herkistänyt tunnistinta eri tavoin. Laiskana ihmisenä en arvannut avata kuorta ollenkaan. Kylmästi tiputin muutaman tipan ohutta yleisöljyä näyttöruudun akselille. Muutaman pyörittelyn jälkeen tunnistin alkoi toimimaan, ei täydellisesti, mutta niin hyvin, että näyttöruudun kuva useimmiten kääntyy oikeinpäin. Ehkäpä tuon voisi avata ja puhdistaa/herkistää oikeaoppisestikin, mutta laitteen rikkoutumisen riski kasvanee ekspotentiaalisesti niin tehdessä, ainakin näillä allekirjoittaneen rähmäkäpälillä.

Saapi nähdä toimiiko miten mainiosti tulevaisuudessa vaiko ei ollenkaan, jännää!

Canon EOS 60D takanäyttö. Oranssin rinkulan kuvaaman alueen sisällä on jonkinlainen jousisysteemi, mikä havaitsee näytön kääntämisen tai sitten ei. Muutama tippa ohutta öljyä akselille (punainen ympyrä) herkisti näytön kääntelyn avulla tunnistimen mekaniikan eloon.
Hyi, miten pölyinen laite, mutta näytön sisältö kuitenkin näkyy oikeinpäin.

Kuvat on otettu pelin sisältämällä kameralla. En muistanut ottaa kuvakaappauksia viime kesänä, uppouduttuani tähän(kin) oikean elämän kustannuksella. Kävelysimulaattoreiksi tällaisia pelejä ilmeisesti nykyään kutsutaan. Eipä siinä sen ihmeempää.

Pelin idea on toimia Henry-nimisen päähenkilön hahmossa Wyomingin erämaassa, eräänlaisena palovartijana. Käytettävissä on henkilökohtainen radiopuhelin ja muita tarvikkeita. Ehkä hieman minimalistinen visualisointi antaa mielikuvitukselle enemmän tilaa ja irtioton reaalimaailmasta. Tämä voisi ehkä olla totta. Enpä ala spoilaamaan sisältöä, mutta erityisen hienona yksityiskohtana on mainittava erittäin uskottava dialogi ja mukaansa tempaiseva inhimillinen tarina. Vaikka peliaika ei ole järin pitkä ja pelin rakenteesta johtuen uudelleen peluuarvo on varsin rajoitettu, peli on hieno.

Mistä näitä pelejä tulee? Indiedevaajilta, nih! Aja kohteeseen (ei kuvaa), nouse torniin (josta ei myöskään ole kuvaa) ja ala pelaamaan!

Yksinkertaisesti toteutettu visuaalinen ilme ei häiritse - oikeastaan päinvastoin
Telttailijat on syönyt karhu? Tai ei ehkä sittenkään

https://www.firewatchgame.com/

Mä en oikein tiedä miten kuvailis tätä peliä... Mielestäni eräänlainen Fallout 1/2 ja This War of Mine -RPGhybridi ++. Aivan käsittämättömän syvä immersio syntyi ensimmäisistä sekunneista asti. Muutamassa päivässä 24h kasassa. Jopa Netflixin "오징어 게임" Squid Game jäi toiseksi. Sain kyllä palkkatyöni ja arjen muut himmelit kiillotettua, mutta tämä sovellus imaisi komentokajuuttani synapsikulkueen matkaansa.

Disco Elysium
Delirium tremens, mishä oon?
Jaa juu, täällä puhutaan myös suomea. Eikä aina kovin kauniisti.

Semmoista se on. Aivan huisin hienoa tarinankerrontaa. En laita tarinaa spoilaavia kuvia tai yhtään mitään muutakaan tähän. Mutta jos nappaa erilainen "point&click"-seikkailupeli, suosittelen tätä.

https://zaumstudio.com/

https://store.steampowered.com/app/632470/Disco_Elysium__The_Final_Cut/ @Steam

Logitech G27-peliohjaimen tyyppivika on optisen enkooderin muovipyörän hajoaminen. Se voi aiheuttaa esimerkiksi ratin keskittämisen väärin, jolloin ohjauspyörän keskilinja ei tunnistu oikein. Toisin sanoen ratti on vinossa vaikka auto kulkee suoraan, aivan kuin olisi ajettu reunakiveykseen, kanttariin tai nääs, rotvallin reunaan, niin että "päähine on irronnut päästä". Optisen enkooderin voi yrittää korjata itse tai vaihtaa se suosiolla uuteen muoviseen tai messinkiseen varaosaan. Saatavilla on myös valmiita mallinnustiedostoja 3D-tulostusta varten. Huomaa että optisesta enkooderista on 30/60-reikäiset versiot erikseen.

Kokeilin joskus kauan-kauan sitten (https://luddiitti.fi/blog/2016/12/) korjata enkooderin, mutta silloin verrattain tuhdisti levitetty pikaliima levisi kuin elanto ja tukki reiät, joiden kautta ohjain tunnistaa ratin pyörityksen. Toimimaton ratti pääsi kavereineen varaston lepoon, mutta eräänä syyskuun vapaana viikonloppuna kuluvaa vuotta 2021 kaivoin setin ullakolta ja tartuin toimeen.

Purkutoimenpiteiden jälkeen meni toinen ilta pikaliiman poistoon enkooderista ja sen ympäristöstä asetonilla (kynsilakan poistoaine), talouspaperilla, tylsällä skalpellilla ja nuppineulalla. Seuraavana päivänä oli vuorossa epoksiliiman ja rosteriprikkojen osto ynnä laitteen kasaus.

Purku- ja kasausohjeita löytyy netistä yllinkyllin, joten en sellaisia alkanut tähän lisäämään.

Mutta, summa summarum, ratti toimii ja näillä mennään.

Joka paikkaan levinnyt pikaliima on höyrystynyt (?) myös muihin komponentteihin
Optinen enkooderi on täynnä levinnyttä pikaliimaa
Enkooderin akselin ulkohalkaisija on likimain sama, kuin M5-prikan sisähalkaisija, eli noin 5,3mm
Epoksi, prikat ja putsattu enkooderi. Prikkoja olisi saanut yksittäinkin, mutta pussit oli loppu, joten otin pakkauksen
Prikalla eheytetty enkooderi on akselilla ja optisen lukijan piirilevy on kiinnitetty paikalleen
Piirilevy paikalleen ja piuhat kiinni
Viimeiset ruuvit kiinni ja kovaa ajoa!