Siirry sisältöön

Miten ihmisen elämän voisi kuvitella sijoittuvan aika-asteikolla maailmankaikkeuden ikään verrattuna

"Ihmisen elämän sijoittaminen aika-asteikolla maailmankaikkeuden ikään verrattuna voidaan kuvata seuraavasti:

  • Maailmankaikkeus on noin 13,8 miljardia vuotta vanha.
  • Keskimääräinen ihmisen elinikä on noin 80 vuotta.

Vertailun helpottamiseksi voitaisiin ajatella, että koko maailmankaikkeuden ikä tiivistetään yhdeksi vuodeksi (365 päivää):

  • Yksi vuosi maailmankaikkeuden ikää vastaisi noin 37,8 miljoonaa vuotta todellista aikaa.
  • Tällöin ihmisen elinikä olisi noin 0,0000021 vuotta, mikä on noin 1,1 sekuntia tässä mittakaavassa.

Tämä havainnollistaa ihmisen elämän lyhyyttä suhteessa valtavaan kosmiseen aikakehykseen.

Apple MacBook Pro 13" 2019 -läppäristä hajosi näyttö. Laite kävi Applen valtuuttamassa huollossa, jossa todettiin ettei vika mene takuuseen. Vakuutusyhtiö maksoi korvauksen ja laite siirtyi käyttökelvottomana varastoon. Pari viikkoa sitten ajattelin, josko laitetta voisi hyötykäyttää mitenkään, maksoi nimittäin aika paljon ostettaessa. No, selvisi että näyttömoduulin voisi irrottaa ja laitetta käyttää ns. headless-moodissa. Eikun tuumasta... eikun pentalobesta toimeen:

Apple MacBook Pro 13" 2019 & iFixit Essential
GarageBand ja IK Multimedia iRig keys käytössä mancavessa eli omassa miesluolassani (lue ulkovarastossa)
Näyttömoduulin liitin ja kaapelit

En kuvaa purkua enempää, koska siihen löytyy netistä ilmainen ammattimainen opas. Mutta jos minä tähän pystyin, pystyt sinä parempaan. Muuten väkkyrä toimii hyvin, mutta näppäimistön taustavalo on pois päältä, koska "ambient light sensor", mikä näppisvaloja valvoo, olisi näyttömoduulissa jota ei enää ole. Katsotaan josko saisi jotenkin pakotettua päälle. Ulkoinen näyttö on yhdistetty USB-C-portista adapterilla HDMI-kaapelilla. Näyttö on vanha telkkari, Full HD / 1080p, 60Hz. Ihan ok.

Semmottis.

Videopeli

No niin! Tässä se nyt sitten on.

Mut, voi hitsi; eihän tää pyöri tällä rupukikkanalla (RTX 3050) kovin hyvin: 720p -resolla < 10 fps. Tai siis käytännössä ollenkaan. Unreal Engine 5:lla toteutettu peli on äärimmäisen resurssisyöppö. Harmi. Ensimmäinen osa oli toteutettu UE4-pelimoottorilla ja sitä oma prutku jaksoi pyörittää, kun optimoi asetukset. Mutta tätä uutta, ei millään, ei kirveelläkään. Pikseli-stop-motion-purkkaa, nyyh.

Pikseligrafiikkaa

Kerrottakoon tähän pieni hauska anekdootti tai mikä lie:

"Ammoinansa aikana pelasin kökköläppärillä Fallout 3:a 10 fps,
kun olin tuhonnut pöytäkoneen emon bios-piirin vahingossa"

Jostain muistin GeForce NOW-sovelluksen ja:

Pim! Olet hyp... eiku fps nousi pelattavalle tasolle
Uujee!

Tunnemaailmaltaan kakkososa ei ihan yltänyt ykkösen tasolle. Vähemmän ahdistava ja vähemmän pelottava. Toki tämä on oma mielipiteeni ja asiasta saa olla eri mieltä. Grafiikat olivat jäätävän hienoja. Äänimaailman toteutukseen on nähty vaivaa ja se kuului. Musiikki eritoten oli aivan loistava veto (Heilung). Mutta jotain puuttui. Ehkäpä jokin pieni nyanssi. Ei, kyseessä ei todellakaan ole huono peli, mutta erilainen kuin ensimmäinen. Silotellumpi ja viimeistellympi. Lineaarisempi ja yksinkertaisempi tarina. Synkkä, mutta ei niin synkkä...

Grafiikan laatu vaihteli yhteysnopeuden mukaan

Pelimekaniikasta sen verran että taistelut olivat ok ja liikkuminen sekä ympäristön vuorovaikutus vaivatonta. Paitsi että allekirjoittanut oli välillä huuli pyöreänä, että mitähän nyt pitäisi tehdä ja minne mennä. Mutta edellämainittu kertoo ehkäpä enemmän kirjoittaneen kognitiivisesta vajauksesta kuin pelisuunnittelun ongelmasta. Pelin pulmatehtävät olivat pääsääntöisesti viihdyttäviä ja vaihtelevia, eivätkä aihettaneet suunnattomia ongelmia, kuten yleensä. Jatkotarinan lisähahmot olivat plussaa ekaosaan verrattuna.

GeForce NOW virheilmoitus tuli tutuksi

GeForce NOW:n avulla peliä pystyi pelaamaan joten kuten, mutta hidas ja laginen 4G/5G-mobiiliyhteys ei oikein riittänyt ylläpitämään riittävää yhteyttä sujuvaan striimaamiseen useimmiten. Joskus yhteys pelasi ja peli oli silmäkarkkia. Jos olisi ollut käytössä pelin speksit täyttävä päätelaite tai edes vakaa nettiyhteys, olisi pelikokemus varmasti ollut parempi. Aluksi GeForce NOW -ohjelma ei mainannut toimia ollenkaan, mutta alkoi sittemmin pelittämään kirjaimellisesti. Kyseessä oli toki mainitun ohjelman ilmaisversio.

Kyllä minä tätä suosittelen ainakin kokeilemaan. Vähän erilainen karkeasti karrikoiden kävelysimulaattorin ja seikkailupelin hybridi.

Peliaika 9,1 tuntia.

Ninja Theory

Xbox Game Pass Senua’s Saga: Hellblade II

GeForce NOW

Kuvat: © Ninja Theory 2024

IrfanView on pitkään ollut yksi suosituimmista ilmaisista kuvankatselu- ja kuvankäsittelyohjelmista Windows-käyttöjärjestelmille. Kehittäjä Irfan Skiljanin luoma ohjelma on saatavilla jo 1990-luvun puolivälistä lähtien, ja sen suosio perustuu sen nopeuteen, monipuolisuuteen ja helppokäyttöisyyteen.

Kevyt mutta voimakas

IrfanView on tunnettu minimalistisesta käyttöliittymästään, joka mahdollistaa ohjelman nopean käynnistyksen ja kuvien käsittelyn ilman suurta muistinkäyttöä. Ohjelma tukee lukuisia tiedostomuotoja, mukaan lukien kuvat, äänitiedostot ja videoleikkeet, mikä tekee siitä monikäyttöisen työkalun erilaisiin multimedia tarpeisiin.

Irfanview käyttöliittymä
Irfanview'n käyttöliittymä

Muokkausominaisuudet

Vaikka IrfanView on ensisijaisesti kuvankatseluohjelma, se tarjoaa myös kattavat kuvankäsittelyominaisuudet. Käyttäjät voivat suorittaa perusmuokkauksia, kuten koon muuttaminen, rajaus, kirkkauden ja kontrastin säätö sekä monimutkaisempia toimenpiteitä, kuten värien korjaus ja erilaisten suodattimien käyttö. Lisäksi ohjelma mahdollistaa kuvien joukkokäsittelyn, mikä säästää aikaa suurten kuvamäärien käsittelyssä.

Laajennettavuus

IrfanView'n yksi vahvuuksista on sen laajennettavuus lisäosien avulla. Käyttäjät voivat asentaa lisäosia, jotka tuovat mukanaan lisää toimintoja, kuten uusia tiedostomuotojen tukia tai erikoistuneita kuvankäsittelytoimintoja. Tämä tekee ohjelmasta entistä monipuolisemman työkalun niin amatööreille kuin ammattilaisillekin.

Käyttökohteet ja yhteisö

IrfanView soveltuu erinomaisesti niin arkipäiväiseen kuvien katseluun kuin vaativampaankin kuvankäsittelyyn. Se on suosittu valinta myös digitaalisten taiteilijoiden ja graafisten suunnittelijoiden keskuudessa, jotka arvostavat sen nopeutta ja muokattavuutta. Käyttäjäyhteisö on aktiivinen, ja verkosta löytyy runsaasti ohjeita ja tukimateriaalia ohjelman käyttöön.

Yhteenveto

Kaiken kaikkiaan IrfanView on erinomainen valinta kenelle tahansa, joka etsii tehokasta mutta helppokäyttöistä kuvankäsittelyohjelmaa. Sen pitkä historia ja jatkuva kehitys lupaavat, että ohjelma pysyy relevanttina ja käyttökelpoisena vielä pitkään. Olipa kyseessä sitten valokuvien peruskäsittely tai luova projekti, IrfanView tarjoaa tarvittavat työkalut tehtävän hoitamiseen.

Hyödyllisiä toimintoja/pikakomentoja

Rajaus Ctrl+Y

Värinkorjaus Shift+G

Kuvatehosteet Ctrl-E

Ominaisuudet, hinta ja saatavuus

Ilmainen ei-kaupalliseen käyttöön

Tukee Windows XP, Vista, 7, 8, 10 ja 11

32- ja 64-bittiset versiot

IrfanView kotisivu

Tämä artikkeli on kirjoitettu ChatGPT-tekoälyn avulla

Hommasin Xbox Game Passin, kun sain kuukauden ilmaisen jakson uuden koneen oston yhteydessä ja tilaus jäi sitten toistaiseksi voimaan. Mutta enevei, Xboxin game passilla on tullut pelattua sellaisia pelejä, joita muutoin tod.näk. en olisi koskaan ikinä milloinkaan kokeillutkaan. Valikoimassa on mm. PowerWash Simulator, As Dusk Falls ja Pentiment. Aivan loistavia pelejä kaikki edelliset ja ehkä toteutan jotain juttua joskus tulevaisuudessa.

Nostan tähän peliesittelyyn kuitenkin pari muuta peliä. Kaksi seikkailupeliä, joka genrenä on minulle: "ei kiinnosta". Mutta nytpä yllätyin kun metsään lähdin, eikun latasin pelit. Noiden pelaamisesta on jo jokin aika, enkä silloin ottanut kuvakaappauksia, joten tässä olevat kuvat ovat kehittäjien webbisivuilta lainattuja geneeriä markkinakuvia. Tyvärr, pahoittelen, mutta en ollut tuolloin ajatellut kirjoittavani aiheesta mitään, koskaan. Mutta koska ihminen voi harrastaa kognitiivista dissonanssia, niin sinä, hyvä lukija, luet nyt tätä tekstiä.

Seuraavat pelit voidaan luokitella ehkäpä AA-indiepeli-luokkaan, jos ne pitäisi jotenkin lajityypitellä suunnittelun ja toteutuksen budjetin sekä laadun kannalta.

Mielestäni näissä peleissä on osattu luotu erittäin syvä immersio. Tarinankerronta ja vuorovaikutus pelien sisällön kanssa luo syviä tunteita; surua, inhoa, pelkoa, jännitystä ja monia muita tunteita ja reaktioita, mitä ihmisen aivot mantelitumake savuten tuottavat eri tilanteissa. Graafisesti kauniita rupukoneellakin kohtuullisesti pyöriviä teoksia. Aivan mahtavaa!

Hellblade: Senua's Sacrifice on Ninja Theoryn suunnitelema ja 2017 julkaisema toimintaseikkailupeli.

Aika lyhyt tarina, n. 7h, mutta aivan tajuttoman emotionaalisesti toteutettu äänimaailma erityishuomiona. Pelissä sukelletaan mieleltään häiriintyneen kelttisankarittaren, Senuan, mielenmaailmaan. Norjalaista mytologiaa ja kelttitarustoa sotketaan melko vapaalla kädellä hyvinkin mielenkiintoisesti ja jopa häiriintyneesti. Mutta mitä sen on väliä jos tarina toimii. Ja se toimii. Inhoan tasohyppelyitä ja kryptisiä pulmatehtäviä, mutta tässä ne eivät häirinneet jostain ihmeellisestä syystä. Käyttöliittymä oli toimiva. Oma peliaika oli 12 tuntia 47 minuuttia.

Kuvalähde: https://ninjatheory.com/games/

A Plague Tale: Requiem on Asobo Studion suunnittelema ja Focus Entertainmentin 2022 julkaisema toimintaseikkailu- ja hiiviskelypeli.

Amicia and Hugo seikkailevat pelin "A Plague Tale: Innocence" (2019), jatko-osassa. Itse en ekaa osaa ole pelannut, enkä osaa siitä mitään sanoa. Mutta jos tämä osa löi minut ällikällä, niin miksi ei ensimmäinenkin osa. Ei ollut itku kaukana useasti. Ei siksi että peli olisi huono, vaan siksi että tarinankerronta oli niin tunnelmallinen. Siinä missä Red Dead Redemption II:n loppu oli emotionaalisesti niin vaikuttava, etten pystynyt sitä enää sen jälkeen pelaamaan ollenkaan yli vuoteen, ja senkin jälkeen vähän heikosti, niin tässä tapauksessa on varmaan vieläkin vahvempi vaikutus. Eli ns. meni tunteisiin, enkä oikein tiedä hyvällä vai pahalla. Täytyy oikein ihmetellä, miten joku osaa ladata emootiotykin ja laukaista sen niin, että aivojen tunnemaailmaa viedään kuin litran mittaa. Ei tämä ole todellista, mutta… kannattaa kokeilla. Pelin vaikeustasoa voi säätää hyvin vapaasti ja on mielestäni varsin mielekästä. Oma peliaika oli 23 tuntia 24 minuuttia. Sillä saisi keskimääräisesti miltei yhden AMK:n opintopisteen!

Kuvalähde: https://www.asobostudio.com/games/plague-tale-requiem

En halua lätistä enempää, muutta suosittelen aivan ehdottomasti näitä pelaamaan, eikun suorastaan käsken! Mene jo! Ei, mutta vakavasti joskus oman jo itse määritellyn tykkäämisalueen ulkopuolelle kannattaa mennä.

Ja Senuan tarinan jatko-osa tulee game passille: https://www.xbox.com/en-US/games/senuas-saga-hellblade-II!

https://senuassaga.com

oin kevyen PHP-JS-käyttöliittymän kuvien selailuun ja lisäsin kasan kuvia katseltavaksi:

https://luddiitti.fi/AI-kuvat/

Pyysin ChatGPT:tä luomaan abstraktien ajatusten kuvittamista erilaisilla tekstilauseilla: mm. suomalaisiin sananlaskuihin, mytologiaan, peleihin ja tunnettuihin käsitteisiin liittyen.


ChatGPT on tekoälyyn perustuva keskustelurobotti, jonka on kehittänyt OpenAI. Se on suunniteltu ymmärtämään ja tuottamaan luonnollista kieltä, mikä mahdollistaa monipuolisen ja sujuvan keskustelun ihmiskäyttäjien kanssa. ChatGPT perustuu GPT (Generative Pre-trained Transformer) -malliin, joka on syväoppimisen malli. Se on koulutettu valtavalla datamäärällä, joka käsittää kirjoja, artikkeleita ja verkkosivuja, oppien näin ymmärtämään ja tuottamaan tekstiä monenlaisista aiheista.

ChatGPT:tä voidaan käyttää monenlaisiin tarkoituksiin, kuten asiakaspalvelun automatisointiin, opetusavustajana toimimiseen, sisällöntuotantoon ja jopa luovien tekstien, kuten runojen tai tarinoiden, kirjoittamiseen. Sen kyky ymmärtää kontekstia ja tuottaa yhtenäisiä vastauksia tekee siitä hyödyllisen työkalun erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

https://chat.openai.com/

Pyysin Microsoftin Copilottia toteuttamaan pari mielikuvituskuvaa:

Tekoälyn luoma kuvitus luddiitista joen rannalla, mitähän nuo joessa olevat ihmisenkaltaiset häkkyrät ovat?

Kohta on pääsiäinen ja tekoäly näkee sen näin

Ei kahta ilman kolmatta, eli maailmankaikkeus! Huisaa, vai mitä?

HTML5, CSS3 & Javascript

https://luddiitti.fi/Koneenrikkoja/

Yksinkertainen PWA-appi. Toteutettu lähinnä omaksi referenssiksi Javascript-koodista, jossa on käytetty HTML canvas-elementtiä hyväksi datan visualisointiin. Versiosta 0.1 alkaen on tarkoitus kehittää koodia dynaamisemmaksi ja yksinkertaisemmaksi sekä lisätä muita pelillisiä elementtejä.

Toisena tarkoituksena ohjelmalla on myös kuvata erästä tosielämään perustuvaa peli-ideaa, jonka olen halunnut toteuttaa jo muutaman vuoden (>kymmenen) ajan.

Mainittakoon myös, että loin ohjelman perusosan (canvasin täyttö ja tyhjennys, käynnistys- sekä pausenappi) osin ChatGPT:n avulla.

Ostin vajaa vuosi sitten käytetyn järjestelmäkamerarungon. Ongelmana oli se, että näyttöruudun kuva ei kääntynyt oikeinpäin näyttöä käännettäessä. Kuva oli siis ylösalaisin.

Netistä tonkimalla, kuinkas muuten, löysinkin kohtalotovereita. Osa kameraväestä oli avannut asentotunnistimen kuoren ja herkistänyt tunnistinta eri tavoin. Laiskana ihmisenä en arvannut avata kuorta ollenkaan. Kylmästi tiputin muutaman tipan ohutta yleisöljyä näyttöruudun akselille. Muutaman pyörittelyn jälkeen tunnistin alkoi toimimaan, ei täydellisesti, mutta niin hyvin, että näyttöruudun kuva useimmiten kääntyy oikeinpäin. Ehkäpä tuon voisi avata ja puhdistaa/herkistää oikeaoppisestikin, mutta laitteen rikkoutumisen riski kasvanee ekspotentiaalisesti niin tehdessä, ainakin näillä allekirjoittaneen rähmäkäpälillä.

Saapi nähdä toimiiko miten mainiosti tulevaisuudessa vaiko ei ollenkaan, jännää!

Canon EOS 60D takanäyttö. Oranssin rinkulan kuvaaman alueen sisällä on jonkinlainen jousisysteemi, mikä havaitsee näytön kääntämisen tai sitten ei. Muutama tippa ohutta öljyä akselille (punainen ympyrä) herkisti näytön kääntelyn avulla tunnistimen mekaniikan eloon.
Hyi, miten pölyinen laite, mutta näytön sisältö kuitenkin näkyy oikeinpäin.

Kuvat on otettu pelin sisältämällä kameralla. En muistanut ottaa kuvakaappauksia viime kesänä, uppouduttuani tähän(kin) oikean elämän kustannuksella. Kävelysimulaattoreiksi tällaisia pelejä ilmeisesti nykyään kutsutaan. Eipä siinä sen ihmeempää.

Pelin idea on toimia Henry-nimisen päähenkilön hahmossa Wyomingin erämaassa, eräänlaisena palovartijana. Käytettävissä on henkilökohtainen radiopuhelin ja muita tarvikkeita. Ehkä hieman minimalistinen visualisointi antaa mielikuvitukselle enemmän tilaa ja irtioton reaalimaailmasta. Tämä voisi ehkä olla totta. Enpä ala spoilaamaan sisältöä, mutta erityisen hienona yksityiskohtana on mainittava erittäin uskottava dialogi ja mukaansa tempaiseva inhimillinen tarina. Vaikka peliaika ei ole järin pitkä ja pelin rakenteesta johtuen uudelleen peluuarvo on varsin rajoitettu, peli on hieno.

Mistä näitä pelejä tulee? Indiedevaajilta, nih! Aja kohteeseen (ei kuvaa), nouse torniin (josta ei myöskään ole kuvaa) ja ala pelaamaan!

Yksinkertaisesti toteutettu visuaalinen ilme ei häiritse - oikeastaan päinvastoin
Telttailijat on syönyt karhu? Tai ei ehkä sittenkään

https://www.firewatchgame.com/